Koko maailma on studioni!

Itse olen ennen kaikkea tilanne- ja miljöökuvaaja. En ole juurikaan kuvaillut studiossa, enkä tee työkseni studiokuvauksia.

Monesti olen jopa ajatellut, etten itse asiassa ole kauhean kiinnostunut studiokuvauksesta ja studiovaloilla ”leikkimisestä”. Studiossa kun koko valaistuksen joutuu luomaan ”keinotekoisesti” ja lisäksi kun seuraa studiokuvaajien touhuja, niin monesti tuntuu, että he ovat enemmän sellaisia teknisiä valokuvaajia, kun taas itse olen sellainen fiilis edellä kuvaaja, joka tuijottaa enemmän kuvan sisältöä kuin hifistelee teknisillä kikoilla ja laitteilla.

Mutta tuokin on hölmö ajattelutapa, sillä itse asiassa vallitsevalla valolla kuvatessa joutuu loppujen lopuksi miettimään ihan samoja asioita kuin studiossa valaistessakin. Kuvauspaikan vallitsevat valo-olosuhteet tosin ovat paljon rajallisemmat kuin studiossa tehdyt valaistusolosuhteet, jotka ovat täysin kuvaajan itsensä päätettävissä (toki käytössä olevat valot ja kalusto rajoittavat tekemistä).

Mutta toisaalta sen myötä vallitsevassa valossa kuvatessa voi niin ikään päästä ihan loistaviin lopputuloksiin ja kikkailla valaistuksen kanssa ihan yhtä lailla kuin studiossakin – se vaan vaatii enemmän luovuutta. Ja senkös takia se juuri onkin niin mahtavaa ja antoisaa!

Päästä siis luovuus irti ja lähde nyt kesällä vaikkapa ulos metsästämään itsellesi erilaisia valaistuksia. Ainakin minulle koko maailma on studioni ja täynnä mahdollisuuksia myös valaistuksen suhteen!

Tässä on muutama vinkki, miten kokeilla vallitsevalla valolla/luonnonvalolla kikkailua:

  • Vallitsevalla/luonnonvalolla kuvaaminen vaatii sen, että osaa poimia ympäristöstään erilaisia valon lähteitä ja pieniäkin valossa ja sen muutoksissa olevia nyansseja. Tarkkaile siis ympäristösi valaistusta: mistä suunnasta valo tulee, onko se minkä väristä (lämmintä, kylmää) ja voimakkuudeltaan millaista (esim. keskipäivän raju auringonpaiste vs. ilta-aurinko), heijastuuko se jostain pinnasta, muodostaako valo erilaisia varjoja yms. Käytä näitä kaikkia hyväksesi kuvatessasi.

”Studiokuvausta” Kuusamon mökin kuistilla, ”studiovalona” ilta-aurinko.

  • Kokeile vastavaloon kuvaamista. Tämä on yksi omista lemppareistani, jota mielestäni kartellaan ihan turhan paljon! Mitä rajumpi valonlähde, sitä haasteellisempaa vastavaloon kuvaaminen on, mutta jos valonlähde ei ole liian voimakas, tuloksena on usein ihanan tunnelmallisia kuvia. Vastavalokuvausta pitää vaan lähteä rohkeasti kokeilemaan ja harjoittelemaan.

  • Etsi valon ja varjojen muodostamia kuvioita ja käytä niitä hyväksesi kuvissasi.

  • Vältä keskipäivän rajua suoraa auringonpaistetta. Itse en yhtään tykkää suoraan taivaalta porottavasta kirkkaasta auringosta, vaikka siinäkin valossa toki täytyy osata kuvata, sillä aina ei ole mahdollisuutte siirtää kuvauskohdetta tai kuvattavaa tapahtumaa muualle. Mutta jos on mahdollisuus valita, niin kuvaa keskipäivän sijaan aamu- tai ilta-auringossa tai hakeudu varjoon kuvaamaan. Näennäisistä varjoisista paikoistakin löytyy lisäksi paljon eroavaisuuksia, ja vaikka asetat itse kohteen varjoon, niin voit leikitellä sillä, miten luonnonvalo esimerkiksi osuu kohdetta ympäröivään miljööseen: muodostaako se jotain heijastuksia ympäröivillä pinnoilla, hipaiseeko se hitusen kuvattavaa kohdetta esim. oksien lomasta, muodostaako takaviistosta hieman kajastava valo ”kultareunuksen” kohteen hiuksiin tms.

Vastavaloon kuvatessa (etenkin lempeässä aamu- tai ilta-auringossa) valo muodostaa kohteelle kauniin reunuksen.

  • Jos oletkin tosi tekninen kuvaaja, mieti, miten vallitsevat valonlähteet voisivat toimia ”studiovaloinasi”. Asetatko kohteen niin, että auringonvalo toimii vaikkapa sivusta tulevana valona vai käytätkö sitä ennemmin korkovalona (vastavalo) tai heijastuuko aurinko kenties jostain pinnasta siten, että voit hyödyntää sitä taustavalona? Ja jos valonlähteitä on useita, niin pystyisitkö hyödyntämään niitä siten, että ne toimivat vaikkapa pää- ja tasoitusvalona tai jollain tavoin pää- ja korkovalona jne.?

Tämä ja seuraava kuva on otettu siten, että kuvauskohteet sijaitsevat molemmissa kuvissa täysin samassa paikassa, mutta kuvat on otettu eri suunnista: toinen vastavaloon, toinen ”myötävaloon”. Tämä ensimmäinen on vastavaloon otettu.

Tässä valo tulee kuvaajan takaa vasemmalta siten, että kuvaaja (minä) en siis kuitenkaan langeta itse varjoa kohteen päälle.

 

  • Leiki yli- ja alivalotuksella. Mutta: Älä aina automaattisesti ylivalota kohdetta. Tällä hetkellä etenkin blogikuvauksessa vaikuttaa siltä, että trendinä on kuvien ylivalaiseminen sellaisiksi äärimmäisen valoisiksi. Tällöin kaikki kuvan varjot ja kontrastit katoavat ja ne juuri tuovat syvyyttä kuvaan ja piirtävät asiat esiin. Käytä siis rohkeasti hyväksesi myös varjoja ja ”pimeitä” kohtia. Valota kuva kuvan kirkkaimman kohdan mukaan.

Nuo kaikki yllä olevat kuvat on otettu Rajala Ambassador -kisan merkeissä testikäytössäni olleella Nikonin D750 -rungolla ja Nikkorin linsseillä AF-S 105mm f/2.8G VR Micro sekä AF-S 35mm f/1.8G ED.

Nämä kuvat olivat sellaista ”ulkostudiokuvausleikittelyä”, jota tein Kuusamon mökillämme. Kaikissa kuvissa olen käyttänyt valonlähteenä ihan vaan auringonvaloa, useimmissa vieläpä ilta-aurinkoa. Ilta-auringon luoma valaistus kun on ihan lemppareitani :)

Leppoisaa ja kuvauksellista sunnuntaita kaikille!

Ps. Lue myös:

Pienen kyseenalaistajan ajatuksia valokuvaamisesta

Mikä valokuvauksessa on parasta & tärkein kuvausvinkki

Pps. Tiesitkö, että järjestämme liikuntakursseja, kuten rengasvoima- ja kehonpainoharjoittelukursseja – kurkkaa lisätietoa ja ilmoittaudu mukaan täällä. Tarjoamme myös kursseja ryhmille ja yrityksille (tiedustelut: milla(at)voimavahtila.fi)

Voimaputiikistamme voit ostaa mm. puisia suomalaisia voimistelurenkaita sekä Dream Ringsejä. Treenivinkkisivultamme taas voit poimia vinkkejä ja inspiraatiota liikkumiseen!

t. Milla & Markku

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*

*