• Olkapää-/kehonhuoltovinkit

    Voima-Vahtilan olkapää- ja kehonhuoltoaiheiset blogiartikkelit:

    Mikä on heikoin lenkkisi?

    Jos haluat olla ehjä ( = vahva), vemputa sitä kuminauhaa!

    Venytteletkö lonkankoukistajaa väärin? (video)

    Eteenpäin kääntyneet olkapäät – mikä avuksi? osa 1

    Eteenpäin kääntyneet olkapäät – mikä avuksi? osa 2

    Älä anna olkapään olla heikoin lenkkisi!

    Olkapäämobility pro tips – erikoisvinkkejä olkapään venyttelyyn

    Lapatuki – ryhtiä ja voimaa niin arkeesi kuin treeniisi

    Miksi tarttua voimistelurenkaisiin? 8-kertainen & hallitseva Suomen mestari vastaa

    Voimistelurenkaat – jumppaa jokaiselle!

    Markku on ammattiurheilija, maajoukkuetelinevoimistelija, renkaiden 9-kertainen Suomen mestari, urheiluhieroja ja fysioterapiaopiskelija. Olkapääasiat ovat lähellä hänen sydäntään, ja olkapäävaivat ja -vammat ovat tulleet hänelle valitettavan tutuiksi urheilu-uran myötä. Kehonhuolto on niin ikään tärkeä osa-alue huippu-urheilussa.

    Markku urheilee yhä aktiivisesti ja tavoittelee maailman kärkeä telinevoimistelun eniten voimaa vaativalla telineellä eli renkailla. Samaan aikaan hän opiskelee fyssariksi, vetää liikuntakursseja ja tarjoaa erilaisia vinkkejä ja tipsejä täällä netissä. Ne neuvot hänen toimittaja-valokuvaaja-yrittäjä-vaimonsa Milla pukee sanoiksi ja kuviksi.

    Jos koet, että meidän tarjoamat jutut ovat laadukasta luettavaa ja saat niistä hyötyä, voit halutessasi kiittää jutuista lahjoittamalla haluamasi summan tilille FI95 1005 3500 0690 23. Kirjoita viestikenttään vapaamuotoinen ”sponsoritervehdyksesi”. Samalla tuet Markun urheilu-uraa ja matkaa kohti 10. Suomen mestaruutta sekä kansainvälistä menestystä.

    Voit myös tukea toimintaamme osallistumalla kursseillemme, tilaamalla liikunta-/hyvinvointikurssin työpaikallesi/kaveriporukallesi/seurallesi tai ostamalla tuotteitamme Voimaputiikistamme. Tai ihan vaan lukemalla juttujamme ja seuraamalla touhujamme :)

    Olkapäästä lyhyesti:

    • Olkapää on kehomme monimutkaisin nivel
    • Olkapäät mahdollistavat käsivarsien laajat liikesuunnat
    • Olkapäätä tukevat pienet kiertäjäkalvosinlihakset ovat tärkeässä roolissa olkapään hyvinvoinnin kannalta, joten niitä kannattaa niin vahvistaa kuin venytelläkin
    • Kiertäjäkalvosinlihasten huono lihasvoima ja liikkuvuus sekä virheasennot altistavat niska-hartiaseudun vaivoille sekä vammoille
    • Olkapäävaivat ovat riski niin liikuntaa harrastamattomille kuin huippu-urheilijoille
    • Liikuntaa harrastamattomat/vähän liikkuvat: olkapäiden huono lihasvoima voi koitua kohtaloksi esimerkiksi kaatumisen yhteydessä, ja istumatyö/staattinen työ taas altistaa olkapäitä virheasennoille sekä pinnetiloille ja saattaa siten aiheuttaa hartioiden ja niskan seudun pinnetiloja ja muita ongelmia, etenkin yhdistettynä vieläpä olkapäiden huonoon liikkuvuuteen
    • Aktiiviliikkujat/urheilijat: olkapäiden huono lihasvoima saattaa koitua kohtaloksi raskaan liikunnan/urheilun aikana, mikäli olkapäät eivät ole tarpeeksi vahvat ottamaan rasitusta vastaan tai rasitus kohdistuu olkapäähän väärällä tavalla olkapään virheasennon takia; olkapään huonon liikkuvuuden myötä taas jokin lihas tai jänne saattaa joutua ahtaalle, minkä seurauksena voi koitua lihaksiin/jänteisiin kohdistuvia vammoja, ja lisäksi olkapään liikelaajuus ei ole maksimaalinen

    Mikä neuvoksi?

    • Liikuntaa harrastamaton/vähän liikkuva/staattista työtä tekevä: Muista tauottaa työn tekoa/paikallaanoloa! Toisin sanoen nouse välillä ylös ja liiku. Pyörittele hartioitasi, venytä selkääsi ja käsivarsiasi, ryhdistäydy – sillä pääset jo pitkälle. Vielä parempaa on, jos innostut venyttelemään olkapäitäsi spesifimminkin ja vahvistamaan niitä esimerkiksi erilaisten lapatukiliikkeiden tai kuminauhajumpan avulla (kts. videot alla).
    • Aktiiviliikkuja/urheilija: Vahvista olkapäitäsi (etenkin niitä pieniä tukilihaksia eli kiertäjäkalvosinlihaksia) erikseen kuminauhajumpalla sekä voimaharjoittelulla ja pidä huolta niiden liikkuvuudesta. Muista, että etenkin iän myötä kehonhuoltoon ja kropan lämmittelyyn tulee käyttää aina vaan enemmän ja enemmän aikaa. Mitä kovempaa treenaat, sitä suurempi merkitys kehonhuollolla ja lämmittelyllä on (jopa yli puolet treeniajasta saattaa kulua siihen), mikäli haluat minimoida vammariskit.
    • Tule Markun liikkuvuus-, kehonhuolto- ja vammojenehkäisykurssille TAI tilaa oma kurssi työpaikallesi/salillesi. Kurssi voidaan räätälöidä tarpeidenne ja olosuhteidenne mukaiseksi.

    Lue lisää kurssivaihtoehdoistamme:

    Olkapäiden kiertäjäkalvosinjumppa:

    Lapatuki-/taukojumppavideo:

    Vinkkinä: Meiltä voit tilata esimerkiksi työpaikallesi tunnin mittaisen setin, johon kuuluu perehdytys siihen, miten venytellä ja huoltaa helposti ja vaivattomasti niska-hartiaseutua työpäivän lomassa ja ennaltaehkäistä sekä hoitaa ah niin yleisiä niska-hartia-olkapäävaivoja. Lisätietoa löydät täältä, ja lisää infoa ja mm. videoita tähän liittyen on luvassa piakkoin!

    Voimaterkuin

    -Milla & Markku

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    *

    *

    Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>