• Mökkitreeni voimistelurenkailla

    Kunnon treenitauko tekee välillä hyvää, mutta tauon jälkeen on aina yhtä ihana palata treenien pariin!

    Lomaa on hyvä pitää, mutta loma ei ole pakote olla treenaamatta, sillä ”kuntosali” kulkee mukana mihin tahansa ja lihasvoimatreenin voi vetää vaikka pelkkää oman kehon painoa hyödyntäen vaikkapa metsässä tai mökillä tai sitten kaveriksi voi ottaa voimistelurenkaat.

    Niin me teimme eilen, ja oli muuten aika luksusta taas pitkästä aikaa treenata puhtaan suomalaisen luonnon äärellä ja raikasta pohjoisen järvi-ilmaa siemaillen. Bonuksena sauna lämpisi siinä samaan aikaan, ja sen lämpöön pääsi sujahtamaan heti treenin päätteeksi.

    Meidän rengastreenimme olivat eilen likimain seuraavanlaiset.

    Markku:

    • alkulämmittelyksi noin 1 h lapiointihommia
    • 16 x dippi, 3 rundia
    • 10 x perhospunnerrus + 3-4 x leveä etunojapunnerrus, 3 rundia
    • 10 x pelikaanipunnerrus, 3 rundia
    • 10 x hauiskääntö + 15 x ranskalainen punnerrus, 3 rundia

    Milla:

    • alkulämmittelyksi kiertäjäkalvosimen kuminauhajumppa
    • 3 x jaloilla avustettu dippi + 6 x kehonpainosoutu, 5 rundia
    • 10 x yhden käden perhospunnerrus (vuorotellen toinen käsi suorana, toinen koukussa) + 10 x kapea etunojapunnerrus, 5 rundia
    • 10 x ojentajapunnerrus eli etunojapunnerrus kädet kapealla, 1 rundi
    • kylkilankku jalat korokkeella, 10 x lantionnosto per puoli, 1 rundi
    • tavallinen lankku, Markku painoi lantiosta 10 x 2 sek painalluksia, päälle 10 x vastustettu lantion liike alas-ylös, 3 rundia
    • negatiiviset leuanvedot omalla painolla, 5 x 5 sek lasku, 3 rundia

    Liikkeiden ja toistojen määrä ei kerro kaikkea, vaan Markku teki selkeästi rankempia sarjoja, minä taas kevyempiä, mutta vähän tiuhempaan tahtiin.

    Tässä vielä videot tai kuvat eri liikkeistä:

    dippi – video jaloilla avustetusta dipistä löytyy täältä

    etunojapunnerrus

    pelikaanipunnerrus & perhospunnerrus – video täällä – videolla vuorotellen pelikaanipunnerrus (kädet koukussa) ja perhospunnerrus (kädet suorina)

    perhospunnerrus – video perhospunnerruksesta löytyy täältä

    hauiskääntö – video hauiskäännöstä löytyy täältä

    ranskalainen punnerrus

    lankku/kylkilankku + painallukset – en nyt löytänyt tähän hätään tästä videota, mutta perus lankussa asento on sama kuin tällä videolla, ja toinen painelee tuosta lantion kohdalta samoin kuin missä kohden Markun kädet ovat tuolla videolla (kylkilankku vastaavasti, mutta toinen kylki osoittaa ylöspäin ja vain toinen kyynärvarsi on maassa, jalat voivat olla ristikkäin molemmat maassa)

    negatiivinen leuanveto – video täällä (tosin eilen tein ilman lisäpainoja)

    Näillä liikkeillä saa jo hyvin treenattua koko ylä- ja keskikropan. Renkaat ovat elementtinä vieläpä sellaiset, että ne epästabiilina alustana haastavat kehonhallinnan ja koko kropan, etenkin yläkropan, tukilihaksiston. Näin ollen renkailla jumppaaminen on myös terveyden ja esimerkiksi vammojen ennaltaehkäisyn kannalta tosi hyvä juttu :)

    Hyviä mökki-/lomatreenejä!

    Ps. Jos tahdot itsellesi omat voimistelurenkaat, niitä voi tilata Voimaputiikistamme/laittamalla mailia osoitteeseen milla(at)voimavahtila.fi

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    *


    *

    Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>